Uleiuri compresoare
Din cadrul instalatiei de alimentare cu aer comprimat fac parte scule si echipamente ce necesita o lubrifiere constanta in timpul functionarii, incepand cu sursa de aer comprimat (compresorul), pana la comsumatorul pneumatic (ca exemplu: masina de gaurit, polizor unghiular, fierastrau alternativ). Pentru aceasta intretinere este nevoie de cate un tip de ulei specific fiecarui echipament: ulei pentru motoul compresorului si ulei pentru ungerea sculelor pneumatice cu piese aflate in miscare. Exceptie fac compresoarele “oilfree” la care tipul constructiv le permite functionarea uscata.
Care este rolul uleiului pentru compresor ?
Uleiul pentru motorul compresorului asigura functionarea compresorului cu piston sau surub, are rol de a reduce uzura componentelor interne si contribuie la racirea ansamblului mecanic in timpul functionarii. Lipsa utilizarii uleiului specific sau adaugarea unui alt tip de ulei, duce la deteriorarea motorului. In functie de regimul de lucru si de specificatiile producatorului, exista trei tipuri principale de ulei pentru compresor: ulei mineral, sintetic si semisintetic.
Care este diferenta intre uleiul mineral, sintetic si semisintetic ?
Uleiurile se diferentiaza prin modul de obtinere, compozitie si performantele oferite in exploatare. Uleiul mineral este obtinut prin rafinarea petrolului si ofera o protectie de baza, standard, pentru compresoare cu regim mediu de functionare. Rezistenta acestui tip de ulei este limitata la temperaturi extreme si necesita schimburi mai frecvente deoarece se degradeaza mai rapid in contact cu aerul si caldura. Uleiul sintetic este obtinut din sinteza chimica controlata, ceea ce ii confera o structura moleculara uniforma si o rezistenta superioara pentru compresoarele cu regim intensiv de functionare sau cu sarcini mari. Prezinta stabilitate termica, o foarte buna rezistenta la oxidare si o durata de exploatare mai mare comparativ cu alte tipuri de uleiuri. Compozitia chimica permite functionarea optima la temperaturi extreme (foarte scazute sau foarte ridicate). Uleiul semisintetic este un amestec intre cele doua uleiuri (mineral si sintetic) mentionate anterior, ceea ce ofera un echilibru intre cost si durata de utilizare. Ofera o protectie mai buna comparativ cu uleiul mineral dar cu un cost mai scazut decat uleiul sintetic. Acest tip de ulei poate fi utilizat la compresoarele cu regim mixt de lucru.
Care este rolul uleiului pentru scule pneumatice ?
O alta categorie de ulei, cea pentru ungerea uneltelor pneumatice, are rolul de a asigura functionarea corecta a echipamentelor cu piese aflate in miscare (scule pentru insurubat, gaurit, debitat, frezat) ale caror componente interne sunt supuse uzurii. Acest tip de ulei formeaza un film protector intre suprafete si are rolul de a reduce frecarea, uzura mecanica si previne griparea. Pe langa aceste beneficii, uleiul pentru scule pneumatice ofera protectie si impotriva coroziunii cauzate de umiditatea prezenta in aerul comprimat si are rol separator a impuritatilor fine. Utilizarea unui ulei specific de buna calitate previne defectiunile premature si sporeste considerabil durata de utilizare a echipamentelor pneumatice.
Unde se aplica uleiul pentru scule pneumatice ?
Lubrifierea se poate realiza atat manual cat si automat. Ungerea manuala presupune introducerea unor cantitati mici de ulei pentru scule pneumatice in locasul dedicat al uneltei. Ungerea automata se efectueaza prin intermediul unitatilor de ungere montate in reteaua de aer comprimat sau a miniungatoarelor de la capatul furtunului de presiune.
Se poate utiliza uleiul pentru compresor si la lubrifierea sculelor pneumatice ?
Nu, chiar daca ambele tipuri de echipamente functioneaza cu aer comprimat, diferentele constau in proprietatile de lubrifiere si de compozitia chimica. Uleiul pentru compresor este conceput pentru racire, etansare si protectia partilor mecanice aflate in interiorul compresorului si este conceput pentru a lucra in conditii de presiune si temperatura ridicata. In cele mai multe cazuri uleiul pentru compresor contine aditivi care nu sunt compatibili cu mecanismele fine ale sculelor pneumatice si pot forma depuneri sau reziduuri in mecanisme care duc la defectiuni. Uleiul pentru scule pneumatice are o vascozitate mai mica si aditivi anticorozivi speciali, care protejeaza piesele in miscare si mentin curat fluxul de aer. Folosirea acestuia asigura o lubrifiere corespunzatoare, o functionare lina si previne defectiunile cauzate de uzura sau blocaje.
